Sculpture Art

Sculpturen die een bijzonder levensgevoel verbeelden

Hello Sunshine’ luidt de titel van een sculptuur van een vrouw in een zomerjurkje, een brutale, nét wat te grote zonnebril op haar neus. ‘Booked’ luidt de titel van een ander, meer recent werkt. Je ziet een vrouw in een mooi jurkje, laarsjes aan die op een grote stapel boeken zit. Ze heeft een boek in haar hand en leest. Beide werken zijn typisch voor de sculpture art van Astrid Huisman – Biemans. Beelden van elegante vrouwen met lange benen die vaak een alledaagse handeling verrichten, lezen, wandelen, of even in stilte zitten in de zon. De handelingen verwijzen naar hun karakter. Levenslustig en introspectief. De personages genieten van het moment en het leven, en lijken in stilte heel even te wachten, voordat zij weer verder gaan. Weerbaar. Energiek. Het zijn plezierige sculpturen om in je omgeving te hebben. Een binnenruimte krijgt een opmerkelijk accent, de buitenruimte, de tuin een rustpunt.

Wat de sculpture art van Huisman – Biemans zo bijzonder maakt, is de manier waarop zij haar artistieke visie met de kleine verhalen van de verbeelde personages combineert. De structuur van het beeld is stevig. De compositie is verankerd in een bijzonder lijnenspel van de armen en de benen. Aan de hand van een keur van details ontspint zich een verhaal. Wat zou het personage van ‘Booked’ nou eigenlijk lezen? Op wie wacht de vrouw die ‘Hello Sunshine’ verbeeldt? De vragen worden deels ingevuld door de nuances van het beeld. Een handgebaar die het personage maakt, de zorgvuldig uitgewerkte haardracht van de vrouw, of de matte glans van de blote rug van de lezende vrouw. Het materiaal ontroert. Je zou de rug even aan willen raken.

Verhaal en beweging: een moment in de tijd

Het is de moeite waard om na te gaan waar de bijzondere kracht van de sculpture art van Huisman – Biemans op berust. Dat is natuurlijk op de eerste plaats het verhaal dat de beelden vertellen, maar direct daarna volgen de uitgewogen constructie en de compositie van het beeld. Het zijn abstracte elementen die het verhaal structuur verlenen en waaruit de professionaliteit van de kunstenaar blijkt. De lange benen bijvoorbeeld, die enerzijds betekenis hebben. Ze staan voor vooruitgang en energie,  dragen het lichaam en verwijzen naar levenslust en continuïteit. Tegelijkertijd ondersteunen de lange lijnen de compositie van en de ruimtewerking van het beeld. Ook de andere details en attributen worden in dit abstract, vormenkader ingepast. De zonnebril van het wachtende personage, de grote modieuze tas van de vrouw die wandelt, de laarsjes die een ander draagt, de afgezakte kous. Het maakt de personages niet alleen frivool en menselijk, de details vormen een mooi contrast met het frame van haar sculpture art.

Zoals de lange lijnen in de ene sculptuur het verhaal versterken, geven zij in andere beelden vaart aan de beweging die Huisman – Biemans in haar sculpture art suggereert. Het gaat daarbij om meer dan zomaar een wandeling. Als Huisman – Biemans meerdere mensen in één beeld samenbrengt, gaan zij contact aan met elkaar. Zoals in ‘Dearness’ waar drie mannen en twee vrouwen, broers en zussen, elkaar omarmen ten teken van het nauwe contact, of sterker nog in ‘Hold together’, waarbij een groep buitelende mannen en vrouwen elkaar in evenwicht houdt. Bij het zien van de beweging en spanning in deze beelden, ligt het plotseling voor de hand dat Huisman – Biemans ook beelden van fietsende mensen maakt. Het recente werk ‘Let’s go for a ride!’ toont een stel op een tandem en voor  ‘In stitches’ (we liggen in ’n deuk) maakte de kunstenaar zelfs een auto  in brons. De personages spelen in en op de auto, een van hen ligt letterlijk ‘in een deuk’. Steeds legt Huisman – Biemans één bijzonder moment vast, en juist dit veroorzaakt de illusie van beweging. Je kunt niet anders dan invulling geven aan het volgende moment.

Met de nadruk op stilstand en beweging, introspectie en levenslust kan je verschillende inspiratiebronnen onderkennen. Op de eerste plaats de westerse moderne kunst, die zich vanaf de jaren twintig van de vorige eeuw expliciet met beweging bezig zou houden. Denk maar aan het beroemde schilderij van Marcel Duchamp waarop een vrouw een trap afloopt. Een andere mogelijke inspiratiebron is de Japanse cultuur. Zonder te beweren dat Huisman – Biemans zich tot in detail in Zen verdiept heeft, herken je elementen van de Japanse levensfilosofie, waarin tijdelijk schoonheid tegenover de eeuwigheid wordt geplaatst. Het gaat vooral om de acceptatie van het leven en de wil om door te gaan.

Brons

De sculpture art van Huisman – Biemans is in de kern moderne kunst. De keuze voor het materiaal daarentegen is klassiek. De kunstenaar kiest brons, een sterk en duurzaam materiaal dat uitstekend geschikt is voor alle ruimtelijke toepassingen. In een interieur vormt het een prettig contrast met zachte en natuurlijke materialen zoals de stoffen en het hout van meubels en vloeren. Als de sculptuur in de tuin staat of op een binnenplaats is opgesteld, vormt het een rust- en ontmoetingspunt.

Daar moet bij worden aangetekend, dat voor de kunstenaar de manier waarop het materiaal bewerkt kan worden eigenlijk belangrijker is. Dan gaat het vooral om de details.

Huisman – Biemans brengt de details tot leven als zij met de patinering van de bronzen beelden speelt. Haar sculpture art heeft grotendeels een donker en mat patina. De details van kledingstukken en attributen, de hakkenschoentjes en laarsjes, de klokkende rokken, haren en jurkjes hebben een lichter patina. De kleur is lichtgroen met sporen van wit. Het contrast van licht en donker versterkt het realistische effect. Door de verschillen tussen de donkere ledenmaten en het donkere torso en de lichtere onderdelen maken dat je fijne, kleine onderdelen ziet.

Andere soorten werk en andere materialen

Dat Huisman – Biemans bij voorkeur bronzen beelden maakt, wil niet zeggen dat zij geen andere technieken hanteert. Naast beelden maakte zij inkttekeningen die soms de eigenschappen van een voorschets hebben, maar meestal op zichzelf zullen staan. Haar interesse voor Japan blijkt ook hier. Soms maakt zij tekeningen in de bijzondere sumi-e techniek, een traditionele Japanse tekentechniek die tot puntige tekeningen met een sfeervolle uitstraling leidt. Trefzeker en vol gevoel schets zij personages en situaties.

Hoewel in de meeste tekeningen van Huisman – Biemans de zwarte lijn overheerst, werkt zij ook met kleur. Dit komt vooral uit haar mixed media werk (gemengde techniek op dibond met plexiglas) naar voren. Deze werken vormen een combinatie van collagetechnieken en kaligrafie. In haar herkenbare handschrift geeft zij situaties weer vol vrolijke en beweeglijke personages. De energie en levenslust spat er vanaf.

Haar sculptures in color tenslotte vormen de driedimensionale variant van deze tekeningen. Je zou ook kunnen zeggen dat het de kleurrijke pendanten van haar bronzen beelden zijn. Voor deze plastische collages modelleert Huisman – Biemans op een basis van resin met kleur en papier. Details die in de bronzen beelden een extra uitdrukkingskracht krijgen door de behandeling van de huid en het patineren, worden in deze gemengde techniek door het kleurgebruik naar de voorgrond geschoven.

Werk in Opdracht

Astrid Huisman – Biemans maakt ook beelden in opdracht. De persoonlijke verhalen van de opdrachtgever zijn in deze sculpturen verwerkt. Het werk wordt ook zorgvuldig ingepast in de omgeving. Een zeer bijzonder proces, wat kan leiden tot een onvergetelijk kunstwerk voor thuis of op kantoor.

This function has been disabled for Astrid Huisman - Biemans.