Bronzen beelden

Een moment van vrolijke bezinning

´Go with the flow’, luidt één van de titels van de bronzen beelden van Astrid Huisman – Biemans  (AHB), ‘Hello Sunshine’ een ander en zo wordt de vitale uitstraling van de beelden door de titels bevestigd. Je realiseert je meteen dat hier een eigenzinnige, in mensen geïnteresseerde kunstenaar aan het werk is. Huisman – Biemans  (AHB) maakt stijlvolle, expressieve beelden van vrouwen en meisjes die gekenmerkt worden door hun lange elegante benen en de vele kleine details van hun kleding en handgebaren. Niet dat mannen compleet afwezig zijn, maar het zijn deze vrouwen en hun specifieke karakter die kenmerkend zijn voor haar oeuvre en signatuur. De sfeer die de beelden uitstralen komt bovendien overeen met de persoonlijkheid van het personage. Ze zijn introspectief en misschien zelfs wat ernstig, maar – en dan kan je denken aan de positieve impact van de titels – er is tegelijkertijd sprake van een luchtige toets. Het leven wordt omarmd. Het zijn deze bijzondere eigenschappen waardoor je Huisman – Biemans’ beelden graag in eigen omgeving om je heen hebt.

Top Hat’, ‘Sunny Girl’, de bronzen beelden maken een bijzondere indruk door de lange lijnen. Zij bepalen de ruimtelijke constructie en worden afgewisseld met een keur aan unieke, minutieus uitgewerkte details. Deze variëren van verschillende vormen van lichaamstaal, de manier waarop een personage het ene lange been over het andere slaat of een klein handgebaar maakt tot attributen als een handtas vol spulletjes. Herkenbare en betekenisvolle kleinigheden worden zonder moeite met plastische en abstracte elementen gecombineerd. Details en lijnen samen vormen een sterke compositie. Dit levert een fascinerend schouwspel op.

Of een beeld van Huisman – Biemans nou in de huiskamer of hal staat en een deel is van het interieur of dat het in door groen en lover omringd in de tuin staat, de bronzen beelden vervelen nooit. Ze zullen altijd de aanleiding zijn tot een moment van vrolijke bezinning. Waar denkt ze aan dat meisje dat zo frivool haar benen strekt? Wat is de droom van die statige vrouw met die zomerhoed op? De haardracht en de laarsjes, de kous die nét even afzakt, de paraplu, het maakt allemaal deel uit van een onderhoudend verhaal.

Levenslust en een klein beetje Zen

Het is de moeite waard om na te gaan uit welke componenten Huisman – Biemans’ stijl bestaat. Als je uitgaat van haar bronzen beelden zijn dat natuurlijk op de eerste plaats die beweeglijke, lange benen. Zij vormen heldere lijnen die bijna getekend lijken. De lange benen bepalen dus de vorm, maar zijn daarnaast ook belangrijk voor de betekenis van de sculptuur. De lange benen impliceren vooruitgang en kracht. Zij dragen het lichaam. In overdrachtelijke zin staan zij bovendien voor de continuïteit van denken en leven. Toch versterken ze ook eenvoudigweg de elegantie van het vrouwelijk lichaam. Huisman – Biemans’ sculpturen zijn vrouwelijk ook in de details. Misschien verraadt zich hier haar mode-achtergrond. Lange tijd kocht de kunstenaar exclusieve dameskleding in, in steden als Parijs, Milaan, Düsseldorf en Amsterdam.

Maar je kunt ook duidelijk zien dat Huisman – Biemans een professionele kunstopleiding deed. De heldere tekening van de lange lijnen nijgt naar abstractie, een van de eigenschappen van moderne kunst. Denk maar aan een beeld als ‘Ambitie’ dat bestaat uit drie acrobaten die een ladder beklimmen. De ladder is een sterke vorm die de klimmers een helder kader biedt. Iets dergelijks gebeurt bij ‘Dearness’ een beeld waarin zes mensen naast elkaar zijn geplaatst. Je ziet de individuen die tegelijkertijd één silhouet vormen. De fascinatie van de kunstenaar voor beweging blijkt uit het koppel op de fiets vastgelegd in brons. Alles heeft vaart, niet alleen het vehikel, ook de kleding, het rokje, en de ledematen van het stel.

Als je goed kijkt herken je in de bronzen beelden nog een derde element: Japan. Dit zou heel goed de reden kunnen zijn van de rust die de beelden ook bezitten. In de Japanse levensfilosofie, vaak een combinatie van het Boeddhisme en het Shintoïsme een religie waarin natuurgeesten een grote rol spelen, staat de acceptatie van het leven centraal. Zonder te beweren dat Huisman – Biemans zich tot in detail in Zen heeft verdiept, kan je wel zeggen dat zij bewondering heeft voor de Japanse cultuur. Dit blijkt onder andere uit haar interesse voor een bijzondere Japanse tekentechniek, sumi-e, de verwondering over de nuances van een penseelstreek, over de rijkdom van een vlek. Het is deze synthese van kracht en bezinning, eenvoud en concentratie die in al haar werken te vinden is.

Brons

Hoewel Huisman -Biemans meerdere technieken beheerst, zij rondde op de kunstacademie drie disciplines met een diploma af, te weten beeldhouwen, tekenen en schilderen, heeft het werken in brons haar grote voorkeur. Brons is een bijzonder materiaal omdat het sterk en daarom duurzaam is. Het is daarnaast aantrekkelijk vanwege de grote veelzijdigheid en rijke uitdrukkingskracht. Huisman – Biemans weet die eigenschappen optimaal te gebruiken en speelt daarbij op een bijzondere manier met de vele mogelijkheden die het patineren van de beelden biedt. De meeste van haar bronzen beelden hebben een donker, mat patina. Voor de details van kledingstukken en andere attributen zet zij een lichter patina in. De details worden daardoor zo levensecht dat je ze aan wil raken. Stoffen en haren krijgen een beweeglijke, vingerfijne structuur. Het brons dat Huisman – Biemans benut is klassiek, toch is haar werk in de kern volledig eigentijds.

Tekeningen, mixed media in dibond met perspex, sculptures in color

Huisman – Biemans maakt niet alleen bronzen beelden. Zij maakt ook o.a. inkttekeningen in verschillende technieken. De sumi-e techniek die zij gebruikt, werd al genoemd. Het leidt tot puntige tekeningen met een krachtige uitstraling. Meestal zijn deze tekeningen als zelfstandige kunstwerken gemaakt. Je kunt er haar sculpturale werk echter wel in terugzien. Trefzeker en vol gevoel schetst zij personages en situaties.

Hoewel in de meeste tekeningen van Huisman – Biemans de zwarte lijn overheerst, werkt zij ook met kleur. Dit komt vooral uit haar mixed media werk (gemengde techniek op dibond met plexiglas) naar voren. Deze werken vormen een combinatie van collagetechnieken en kaligrafie. In haar herkenbare handschrift geeft zij situaties weer vol vrolijke en beweeglijke personages. De energie en levenslust spat er vanaf.

Haar sculptures in color tenslotte vormen de driedimensionale variant van deze tekeningen. Je zou ook kunnen zeggen dat het de kleurrijke pendanten van haar bronzen beelden zijn. Voor deze plastische collages modelleert op basis een van resin Huisman – Biemans met verf en papier. Details die in de bronzen beelden een extra uitdrukkingskracht krijgen door de behandeling van de huid en het patineren, worden in deze gemengde techniek door het kleurgebruik naar de voorgrond geschoven.

Werk in opdracht

Astrid Huisman – Biemans maakt ook beelden in opdracht. De persoonlijke verhalen van de opdrachtgever zijn in deze sculpturen verwerkt. Het werk wordt ook zorgvuldig ingepast in de omgeving. Een zeer bijzonder proces, wat kan leiden tot een onvergetelijk kunstwerk voor thuis of op kantoor.

This function has been disabled for Astrid Huisman - Biemans.