Bronzen tuinbeelden

Een moment van vrolijke bezinning

De bronzen tuinbeelden van Astrid Huisman – Biemans verbeelden een bijzonder levensgevoel. Dat wordt al aangekondigd door de titels die zij de sculpturen geeft. ‘Hello Sunshine’ bijvoorbeeld, het beeld van een vrouw in een zomerjurkje met een brutale, grote zonnebril op haar neus. of ‘Elle est très belle!, een bijna levensgroot beeld  van een vrouw. Het is een beeld met een verhaal, want de vrouw lijkt op het punt te staan om te vertrekken. Ze heeft haar hoofd verwachtingsvol  opgeheven en draagt een mooie tas. Wanneer je het beeld op de rug bekijkt, zie je haar prachtige dikke vlecht, een teken van de kunne van Huisman – Biemans. Het beeld is van brons en toch zou je de vlecht even aan willen raken, zo levensecht is het haar. En dat is kenmerkend voor haar werk. Huisman – Biemans maakt beelden van een stevig statuur die zich uitstekend in een (buiten) omgeving handhaven en vertelt tegelijkertijd een subtiel en persoonlijk verhaal dat vermaakt en tot denken aanzet.

Of het nu om beelden gaat die een plek krijgen in een interieur of om haar bronzen tuinbeelden, haar werk maakt een bijzondere indruk door de stevigheid en elegantie van de constructie die wordt afgewisseld met een keur aan unieke, minutieus uitgewerkte details. Laarsjes met rijgveters, een grote tas met of zonder spulletjes, de haardracht, of een hoed; samen vormen ze een kleine vertelling die naar het eigenzinnige personage wijst dat verbeeld is. Er ontstaat een dialoog tussen beeld en beschouwer, maar ook tussen beeld en omgeving. Waar zou ze aan denken, dat meisje dat zo frivool haar benen strekt? Wat is de droom van die statige vrouw met die vele zomerhoeden op? Wat doet ze hier in deze tuin? De beelden van Huisman – Biemans stralen kracht en vreugde uit. Er is sprake van een luchthartige introspectie die prachtig past op dat zonnige of schaduwrijke plekje in het groen of in het interieur. Het beeld is een kleine verrassing als je het plotseling tegenkomt tussen het groen en naarmate je langer kijkt zal je steeds meer details ontdekken.

Inpassing in het tuinlandschap

Het is de moeite waard om na te gaan uit welke componenten Huisman – Biemans’ stijl bestaat en waarom haar bronzen tuinbeelden zo goed in een buitenomgeving passen. Dat heeft niet alleen te maken met de optimistische uitstraling van de beelden. Het komt ook door de ruimtelijke werking van de benen en armen van de figuren die lange lijnen trekken. De lange benen impliceren vooruitgang en kracht. Zij dragen het lichaam. In overdrachtelijke zin staan zij bovendien voor de continuïteit van denken en leven. Het komt ook door de elegante vormgeving die uitstekend functioneert in een tuinconcept.

Misschien komt dit wel voort uit de knipoog naar Japan. De Japanse levensfilosofie, die vaak een combinatie is van het Boeddhisme en het Shintoïsme, lijkt een beetje op die van haar. Het Boeddhisme heeft een element van acceptatie dat het streven naar levenskracht iets vanzelfsprekends maakt. Het Shintoïsme is de oude traditionele godsdienst van Japan waarin natuurkrachten een grote rol spelen. Die bewondering voor stilte en natuurlijke geluiden, voor tijdelijke schoonheid en blijvende kracht vind je terug in de Japanse tuincultuur. Zonder te beweren dat Huisman – Biemans zich tot in detail in Zen verdiept heeft, mag je toch zeggen dat zij bewondering heeft voor de Japanse cultuur. Dit blijkt onder andere uit haar interesse voor een bijzondere Japanse tekentechniek, sumi-e. In deze techniek in inkt worden eenvoud en concentratie verbonden. De volstrekt eigen en eigentijdse bronzen tuinbeelden, sluiten uiteindelijk heel goed bij de omgeving aan.

Dat Huisman – Biemans een professionele kunstopleiding deed, kan je zien aan de evenwichtige samenhang van de composities. De heldere tekening van de lange lijnen nijgt naar abstractie, een van de eigenschappen van moderne kunst. ‘Dearness’ bijvoorbeeld is een beeld van zes mensen, mannen en vrouwen die gearmd naast elkaar zitten. Je ziet de individuele personages. Tegelijkertijd vormen zij één silhouet. Steeds legt Huisman – Biemans één specifiek moment vast, en juist dit veroorzaakt de illusie van beweging. Het moment van een verwachting die nog moet worden ingevuld. Het werk van Huisman – Biemans oogt klassiek, maar is in de kern eigentijds.

Brons

De keuze om de tuinbeelden in brons te gieten is klassiek. Het materiaal is sterk en duurzaam zodat het uitstekend in alle weersomstandigheden buiten kan staan. Binnen vormt het een mooi contrast met meubels en bewerkte wanden. Maar, belangrijker voor een kunstenaar is de manier waarop het materiaal, het brons zelf, bewerkt kan worden. Huisman – Biemans speelt met de verschillende mogelijkheden om het brons te patineren. Meestal hebben haar bronzen tuinbeelden een mat en donker patina. Als contrast krijgen de details van kledingstukken en attributen, zoals de schoentjes met hakken of handschoenen een lichter patina. Het is lichtgroen met sporen van wit. De details van de beelden die met grote gevoeligheid zijn uitgewerkt, worden daardoor tastbaar en zichtbaar, levensecht zoals de vlecht van het beeld ‘Elle est très belle!, de plooien in een rokje of de duimafdruk op de blote rug van ‘Sunny Girl’ die de schouderbandjes van haar jurk over haar schouders laat zakken. Je zou de beelden aan willen raken.

Andere soorten werk en andere materialen

Huisman – Biemans maakt niet alleen bronzen beelden en tuinbeelden. Zij maakt ook tekeningen onder andere in de sumi-e techniek. Het leidt tot puntige tekeningen met een sfeervolle uitstraling. Meestal zijn deze tekeningen als zelfstandige kunstwerken gemaakt. Je kunt er haar sculpturale werk echter wel in terugzien. Trefzeker en vol gevoel schetst zij personages en situaties.

Hoewel in de meeste tekeningen van Huisman – Biemans de zwarte lijn overheerst, werkt zij ook met kleur. Dit komt vooral uit haar mixed media werk (gemengde techniek op dibond met plexiglas) naar voren. Deze werken vormen een combinatie van collagetechnieken en kaligrafie. In haar herkenbare handschrift geeft zij situaties weer vol vrolijke en beweeglijke personages. De energie en levenslust spat er vanaf.

Haar sculptures in color tenslotte vormen de driedimensionale variant van deze tekeningen. Je zou ook kunnen zeggen dat het de kleurrijke pendanten van haar bronzen beelden zijn. Voor deze plastische collages modelleert Huisman – Biemans op een basis van resin met verf en papier. Details die in de bronzen beelden een extra uitdrukkingskracht krijgen door de behandeling van de huid en het patineren, worden in deze gemengde techniek door het kleurgebruik naar de voorgrond geschoven.

Werk in opdracht

Astrid Huisman – Biemans maakt ook beelden in opdracht. De persoonlijke verhalen van de opdrachtgever zijn in deze sculpturen verwerkt. Het werk wordt ook zorgvuldig ingepast in de omgeving. Een zeer bijzonder proces, wat kan leiden tot een onvergetelijk kunstwerk voor thuis of op kantoor.

This function has been disabled for Astrid Huisman - Biemans.